Op webshop.linberg.nl gebruiken wij cookies om uw shopervaring te verbeteren. Wilt u meer informatie over cookies? Klik dan hier. Accepteer cookies
0 items - € 0,00

Meer wandelen? Enkele motivatietips!

Meer wandelen? Hier enkele simpele motivatietips voor de beginner (..waar eigenlijk elke wandelaar zijn voordeel mee kan doen).

Inzicht in je wandelgedrag helpt je je sportieve doelen te behalen!
Wetenschappers stellen dat je dagelijks 10.000 stappen per dag moet zetten om fit en gezond te blijven. Maar het is natuurlijk lastig om in te schatten hoeveel je op een dag loopt. 

Een stappenteller geeft je inzicht en kan je daardoor nét dat extra zetje motivatie geven. Of je nu een gratis stappenteller-app op je telefoon gaat gebruiken of een fancy activity tracker: meten is weten! Wanneer je inzicht hebt in hoeveel je beweegt, kun je je doelen bijstellen & je gedrag effectief aanpassen. 

Lunchwandelen
Ben je een beginner en zou je best meer willen wandelen, maar zit je agenda zo óvervol, dat je niet goed weet waar je de tijd vandaan moet halen? 
Begin dan klein, tippen sportpsychologen. Lunchwandelen is bijvoorbeeld een goed begin. Een rondje lopen tijdens de lunchpauze is vaak gemakkelijk haalbaar. Kijk en voel wat het met je doet. Merk je positief verschil? Maak er dan langzaam aan een gewoonte van om dit te doen. Dat doe je door concreet met jezelf af te spreken om meerdere keren per week, of dagelijks, een rondje te gaan lopen. Als je werkt met leuke collega`s, zitten daar misschien collega`s bij die willen aanhaken. Dat maakt je lunchwandeling nog gezelliger én dus beter vol te houden... en dan komen we aan bij tip 3;

....ga samen
Heb je een keertje geen zin, dan is er een ander (of zijn er anderen) die jou zal (/zullen) missen en zul je niet zomaar je wandelafspraak overslaan. Andersom geldt het natuurlijk ook: jij zult het ook jammer gaan vinden de afspraak te moeten missen, want samen lopen kan natuurlijk hartstikke gezellig zijn! Dus zoek een vast wandelmaatje of sluit je aan bij een club (of richt er 1 op), of maak losse wandelafspraken met je vrienden. Kies wat voor jou het beste werkt! Bij een wandelclub leer je nieuwe mensen kennen en je komt eens op plekken, waar je anders niet zo snel zou komen. Maar ben jij niet zo`n clubjesmens, dan is afspreken met vrienden te gaan wandelen ook slim. Je zou ze anders toch zien en nu ben je meteen gezond in beweging, terwijl je gezellig bijkletst. Een win-win situatie dus!

Wandelen i.p.v. fietsen
Een goed beginpunt om meer te gaan wandelen is... de fiets te laten staan (30-60 minuten per dag) en in plaats daarvan, de afstand die je wilde gaan fietsen, te voet af te leggen. Denk hierbij aan kleine afstanden, zodat dit idee praktisch uitvoerbaar is (anders haak je af i.p.v. dat het motiveert)! Fiets je normaal naar de bakker? Ga dan nu lopen. Kun je ook naar je werk wandelen of de (klein)kinderen te voet naar school brengen? Ga eerder van huis en probeer het gewoon maar eens. Als je dit vaker doet, merk je het effect. Wandel je al regelmatig, sta dan eens stil bij hoe je wandelt. Probeer je bewust te zijn van je omgeving, stil te staan bij wat je ziet en ervaart. Neem de rust om van het wandelen te genieten.

 

Meer wandelen? Enkele motivatietips!